Aktuálne* a realizované projekty: |
|
"Relaxačné kútiky v základných školách" * Projekt je zameraný na zariadenie individualizovaných relaxačných kútikov v triedach, v ktorých sa vzdelávajú žiaci s autizmom. Cieľom projektu je zabezpečiť materiál, ktorý bude vhodný na vybudovanie relaxačných kútikov v triedach. Následne chceme získaný materiál zapožičiavať školám a participovať na vybudovaní individualizovaných kútikov podľa možností triedy a potrieb konkrétneho žiaka. | ![]() |
"Hrou BOCCIA k sociálnej integrácii" * V spolupráci s Občianskym združením STONOŽKA a Centrom voľného času ako súčasti Spojenej školy internátnej M. Urbana 160/45, Námestovo, participujeme na projekte zameranom na efektívne trávenie voľného času detí a žiakov s ťažkým zdravotným postihnutím. Vďaka finančným prostriedkom z Nadácie EPH zakúpilo OZ dve sady pre hru Boccia, ktoré sa využívajú pre aktívne trávenie voľného času a športové podujatia, podnecujúce sociálnu integráciu osôb s postihnutím. | ![]() |
"Montessori pomôcky pre deti raného veku" * Cieľom projektu je skvalitnenie zabezpečovania ranej starostlivosti o deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami prostredníctvom Montessori pomôcok, ktoré zodpovedajú ich potrebám. | ![]() |
"Precizovanie diagnostiky v CŠPP Námestovo" Cieľom projektu je precizovanie diagnostiky zabezpečením diagnostického testu zameraného na psychologické vyšetrenie detí v ranom a predškolskom veku a posudzovacej škály detského autizmu. | ![]() |
"Rané poradenstvo - prvý krok k všestrannému rozvoju dieťaťa s postihnutím" Cieľom rozvojového projektu podporeného v rámci výzvy MŠVVaŠ SR "Psychologické a špeciálnopedagogické poradenstvo 2015" je kvalitnenie zabezpečovania ranej (včasnej) starostlivosti o deti so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami v našom centre zakúpením pomôcok na všestranný rozvoj detí raného veku. | ![]() |
"Behaviorálne laboratórium" Cieľom
rozvojového projektu podporeného v rámci výzvy MŠVVaŠ SR "Psychologické
a špeciálnopedagogické poradenstvo 2015" je materiálne vybaviť
miestnosť, ktorá bude slúžiť na diagnostickú
a poradenskú prácu s dieťaťom raného a predškolského
veku
a jeho rodičom (resp. rodičmi). Pôjde o také vybavenie, ktoré
umožní sledovať prácu odborného zamestnanca s dieťaťom rodičmi,
a vice versa – sledovať interakcie rodiča s dieťaťom odborným
zamestnancom, bez rušivej prítomnosti sledujúceho (v reálnom čase,
prípadne zo záznamu). | ![]() |
"iPads pre učiteľov" V rámci projektu iPads pre učiteľov naša škola získala pre každú organizačnú zložku našej školy tablet- iPad. V našom centre je využívaný na odborné intervencie poskytované deťom s rôznymi druhmi a stupňami postihnutia. | ![]() |
"Viem ti povedať" Naša škola (a v rámci nej aj centrum | ![]() ![]() |
"Komunikujeme cez zvuky" Cieľom projektu je -
skvalitniť poskytovanie starostlivosti o klientov
v ranom veku pomocou muzikoterapeutických hudobných nástrojov, -
zmierňovať negatívne dopady zdravotného
znevýhodnenia na celkový vývin dieťaťa, -
informovať laickú verejnosť a odbornú verejnosť
(pedagógovia v materských školách, školskí špeciálni pedagógovia, špeciálni
pedagógovia a i.) o využívaní prvkov muzikoterapie v našom centre. | |
"Poznávam svet od narodenia" Cieľom projektu je zabezpečiť skvalitnenie služieb raného poradenstva s cieľom, predchádzať, eliminovať a zmierňovať negatívne dopady zdravotného znevýhodnenia na celkový vývin dieťaťa hneď od jeho narodenia a zvýšiť informovanosť odbornej i laickej verejnosti o reálnych možnostiach špeciálnopedagogickej starostlivosti o deti so zdravotným znevýhodnením raného veku. Čiastkové ciele: ·
Vytvoriť podmienky pre kvalitnú ranú
starostlivosť detí od narodenia. ·
Zabezpečiť osvetu a aktívnu účasť rodičov
v procese komplexnej starostlivosti o dieťa raného veku. |
|
"Digitalizácia diagnostiky a intervencii v CŠPP Námestovo" Cieľom
projektu je zrýchliť a zefektívniť najmä intervenčnú, ale aj diagnostickú
činnosť a urobiť ju atraktívnejšou pre klienta prostredníctvom využitia
moderných informačno-komunikačných technológií najmä v ranom
a kariérovom poradenstve. |
|
"Včasná diagnostika - začiatok správnej cesty" Cieľom projektu je zabezpečiť skvalitnenie diagnostických metód v ranom veku
s cieľom včasne, objektívne vyhodnotiť aktuálny vývinový stav dieťaťa
raného veku a tým predchádzať, eliminovať
a zmierňovať negatívne dopady zdravotného znevýhodnenia na celkový
vývin dieťaťa. Čiastkové ciele: Zabezpečiť kvalitnú a včasnú špeciálnopedagogickú diagnostiku
detí raného veku. Plánovaný stav po ukončení
projektu: Kvalitná špeciálnopedagogická diagnostika prostredníctvom
zakúpených diagnostických testov pre deti
so zdravotným znevýhodnením raného veku. |
|
"Z MŠ do ZŠ bez ťažkostí" Hlavným
cieľom je zorganizovať školiace pracovné stretnutia s cieľom
skvalitnenia prechodu z materskej školy do základnej školy u detí
so zdravotným znevýhodnením. Čiastkové ciele: 1. Realizovať
školiace pracovné stretnutie predškolských pedagógov. 2. Realizovať
školiace stretnutie rodičom . 3. Vypracovať
metodické usmernenie pre pedagógov MŠ: Plynulý prechod do základnej školy
u detí so zdravotným znevýhodnením 4. Vypracovať
publikáciu pre rodičov: Na čo všetko máme myslieť, pred vstupom do základnej
školy. 5. Zabezpečiť skvalitnenie služieb poskytovaných
pri rozvoji grafomotorických aktivít,
predchádzať, eliminovať a zmierňovať
negatívne dopady nesprávnych návykov pri písaní ešte pred vstupom do základnej
školy. |
|
"Raising the Achievement of all Learners in Inclusive Education" * Naše centrum participuje na plnení cieľov projektu Európskej Agentúry pre špeciálne a inkluzívne vzdelávanie, zabezpečovaním plnenia čiastkových cieľov za Slovenskú republiku a účasťou jedného pracovníka v expertnom tíme. Viac intormácií (v anglickom jazyku) : TU |
![]() ![]() ![]() |
"Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí" Naše centrum participuje na plnení cieľov projektu Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, zabezpečovaním plnenia čiastkových cieľov a účasťou piatich pracovníkov v expertnom tíme špeciálnych pedagógov. Viac intormácií o projekte: TU |
![]() ![]() |
„Učím sa, aby som sa dostal bližšie k vám“ Dňa 1. 9. 2010
bol v našom Centre spustený projekt s názvom „Učím sa, aby som sa dostal
bližšie k vám“, v ktorom participovala aj Praktická škola. Projekt bol
spolufinancovaný z Európskeho sociálneho fondu a prostriedkov
štátneho rozpočtu s celkovým rozpočtom 154 250, 44 EUR, trval do
30.6.2013. Do Centra
špeciálno – pedagogického poradenstva vďaka tomuto projektu pribudli rôzne
prístroje a pomôcky pre prácu s našimi klientmi, nové testovacie
a dotazníkové techniky a literatúra. V našom
Centre sa zaškolili všetky pracovníčky v rôznych oblastiach zameraných na
podporu sociálnej inklúzie zdravotne znevýhodnených osôb. Školenie
v oblasti tyflopédia: vzdelávanie
absolvovala jedna pracovníčka v Prahe na Karlovej univerzite, ktorý
ukončila v januári 2012. Kurz bol zameraný na získanie odborných a praktických poznatkov pre
zrakový výcvik a priestorovomotorickú podporu osôb so zrakovým postihnutím Školenie v oblasti somatopédie: kurz EEG
biofeedback a sebaregulačný tréning
pomocou biofeedbacku. Spomínaného kurzu sa zúčastnilo osem pracovníčiek centra,
vo viacerých blokoch, celkovo každá 200 hodín, ukončený bol
v decembri 2011. Získané odborné
znalosti pracovníčky využívajú na novozakúpenom prístroji BFB (vďaka
prebiehajúceho projektu „Učím sa, aby som sa dostal bližšie k vám), pri práci s osobami so zdravotným
znevýhodnením: poruchami pozornosti, problémami so zvládaním stresu,
sebaregulácie. Samotný tréning je u klientov vyhľadávaný, terapia je
nenásilná, hravá, bezbolestná a trvalá. Kurz v oblasti surdopédia:
Alternatívna augmentatívna komunikácia (AAK) = podporná a náhradná
komunikácia prebiehal v Bratislave na Univerzite Komenského
a zúčastnilo sa ho sedem pracovníčok centra. Tento kurz pod záštitou PF UK
akreditovaný Ministerstvom školstva SR sme úspešne absolvovali v 2.
blokoch na pôde Pedagogickej fakulty
v Bratislave. Prvý blok lektorovala
pani profesorka Darina Tarcsiová a druhý
blok prednášala pani profesorka Alica Vančová, CSc. Po úspešnom absolvovaní
kurzu sme získali akreditované osvedčenia s celoštátnou platnosťou.
Získané poznatky, zručnosti využívame
v praxi. Školenie v oblasti psychológia: Kurz
Kognitívno-behaviorálna terapia absolvovali tri pracovníčky. Zúčastnili sa
viacerých blokov školení, každá má za sebou supevíziu v rozsahu 110 hodín.
Svoje poznatky využívajú pri práci s klientmi
so psychickými problémami. Napomáhajú u týchto osôb hľadať svoje limity,
možností, zvládať možné prekážky a plnohodnotne sa zapojiť do spoločnosti.
Kurz v oblasti logopédia: Prebiehal
v Bratislave vo Vysoko špecializovanom ústave pre poruchy reči: Dialóg.
Pozostával z dvoch kurzov: Chronická zajakavosť a Tréning fonematického
uvedomovania podľa Eľkonina. Zúčastnili sa ho dve pracovníčky centra.
Teoretické poznatky boli doplnené praktickými ukážkami, zakúpili sa metodiky.
Nadobudnuté znalosti sa už využívajú pri práci s takýmto namáhajúcim,
frustrujúcim problémom ako je zajakavosť. Kurz v oblasti autizmu: Špecializované
inovačné štúdium v oblasti autizmu prebiehal v Prahe, pod záštitou
APLA (Asociácie pomáhajúcej ľuďom s autizmom). Zúčastnili sa ho dve
pracovníčky. Na kurze získali inovačné, špecializačné teoretické a praktické vedomosti v rozsahu
viac ako 60 hodín, ktoré aplikujú
v praxi . Kurz v oblasti vývinových porúch
učenia, aktivity a pozornosti: FIE II, III, basic. Kurz viedla pani
docentka Věra Pokorná, uznávaná odborníčka nielen v Čechách a na
Slovensku. Zúčastnila sa ho jedna pracovníčka a svoje vedomosti, poznatky
využíva pri dlhodobej individuálnej
i skupinovej práci s klientmi, ktorí sa naučia efektívnejšie využívať
svoje vedomosti v rôznych situáciách, dokážu premosťovať svoje vedomosti
poznatky do rôznych situácií, čím sa zlepšuje ich adaptácia. Kurz v oblasti fyzioterapie: Celostný
program vývoje. Aplikácia metódy MUDr. Kleplovej sa realizoval v Prahe
a zúčastnili sa ho dve pracovníčky centra. Vzdelávanie teoretické
a praktické viedla sama pani doktorka Věra Kleplová. Prepracovaný program
zameraný na celostný pohybový vývoj aplikujeme v praxi s osobami
s telesným postihnutím, ale aj u
akéhokoľvek mierneho psychomotorického výkyvu, u osôb s poruchami
aktivity a pozornosti, u osôb s vývinovými poruchami. Pri práci
využívame aj knižné a DVD publikácie od pani doktorky. Pre
našich klientov sa uskutočnilo 5 školení zabezpečených externými lektormi. Naši
zamestnanci CŠPP uskutočnili podporné lektorstvá (aplikovali aj poznatky zo školení,
ktoré sami absolvovali) pre samotné osoby, pre ich rodičov, pedagógov, ktorí
s nimi pracujú. Pre osoby so zdravotným
znevýhodnením sa realizovali dve exkurzie do špecializovaných škôl, kde mali
možnosť nahliadnuť k rôznym profesiám. Pracovníci CŠPP pripravili metodické
materiály k vzdelávaniu osôb so
zdravotným znevýhodnením. Uskutočnená bola komplexná
diagnostika 140 osôb so zdravotným znevýhodnením, ktorej výsledkom je osobný
profil 140 vyškolených osôb s profesionálnou
orientáciou a následným rehabilitačným, terapeutickým plánom, ktorý im umožní
využívať svoje silné stránky, pracovať na nedostatkoch, čím podporujeme ich
sociálnu inklúziu. |
![]() ![]() ![]() ![]() |